Anima Art: Warsztaty aktorskie

anima.art.pl

O warsztatach

Aktorstwo rozumiem nie jako imitowanie, naśladowanie stanów emocjonalnych, ale jako „bycie na zadany temat”. Zatem celem naszych warsztatów jest zdobycie umiejętności odczuwania autentycznych emocji i wyrażania ich w sposób czytelny.

Na początku działamy z przestrzenią, z czasem zmienia się charakter ćwiczeń. Prowadzi to do skomplikowanych przeżyć, w które należy wyposażyć wiarygodną i wielowymiarową postać.

Warsztaty aktorskie przygotowane są w oparciu o metody Lee Strasberga i Violi Spolin oraz o bagaż doświadczeń, jaki zgromadziłem w ciągu trzydziestu lat pracy z aktorami. Z tej mieszanki powstała metodologia pracy aktora nad sobą, która jest jak najmniej autorytarna i jak najszybciej prowadzi do samoświadomości. Zajęcia odbywają się w trzygodzinnych blokach składających z czterech segmentów:

- trening relaksacyjny,
- trening uwrażliwiający naszą motorykę i zmysły,
- trening emocjonalny i językowy,
- trening uwalniający od stresu.

Każdy z nas, w miarę upływu czasu ulega wewnętrznemu skostnieniu, "umatrycowieniu". Dotyczy to naszej aktywności zmysłowej, emocjonalnej, motorycznej jak i językowej. W czasie pracy nad sobą uświadamiamy sobie ten stan rzeczy, ale tylko po to, aby wpisać w naszą podświadomość nowe, korzystne dla nas zachowania.

Zazwyczaj w czasie trwania warsztatów ujawniają się różnego rodzaju lęki i blokady (maski obronne, nadmotywacja, "postać krytycznego cenzora"). Poprzez odpowiednie ćwiczenia doprowadzamy do rozbrojenia tych ograniczający nasze możliwości (niczym gorset) struktur. Uczysz się tyle, ile jesteś w stanie zaryzykować, rezygnując ze starych, bezpiecznych schematów zachowań.

Systematyczne ćwiczenia prowadzą do pojawienia się spontaniczności, świeżości i autentyczności emocji podczas gry. Widz nie jest wtedy świadkiem odtwarzania i odwoływania się do teatralnych masek, lecz uczestnikiem autentycznych wydarzeń.

Ale nawet najlepszy kurs, nawet najlepsza szkoła nie spełni waszych oczekiwań, jeżeli nie opanuje się lęku przed wystąpieniem publicznym. Dlatego oprócz typowych zadań aktorskich uczestnicy warsztatów poznają przyczyny tremy, a także to, co je wzmacnia i to, co je osłabia. Jedną z głównych części treningu jest technika uwalniania się od stresu. Lęk powstaje stopniowo i równie stopniowo jesteśmy w stanie go osłabiać.

Tyle teorii o skuteczności warsztatów. A teraz kilka faktów aby nie być gołosłownym. Nasi kursanci regularnie dostają się do akademii teatralnych w kraju. Oto ich lista:

2009 Julia Rosnowska, Akademia Teatralna w Warszawie,
znana z roli Julki Chmielewskiej w serialu
„Julia”,
2010 Przemysław Puchała, Akademia Teatralna w Warszawie,
2011 Grzegorz Otrębski, PWSFTviT w Łodzi,
2012 Monika Szufladowicz, Akademia Teatralna w
Warszawie,
2013 Magdalena Osińska, Akademia Teatralna w Krakowie,
2014 Joanna Pocica, Akademia Teatralna w Krakowie,
Hanna Zbonik, Akademia Teatralna w Warszawie.

Mariusz Gawryś
reżyser i scenarzysta